Mat og Matglede

Når vi satser på barn, natur og bevegelse er det viktig at barna også får riktig energi. Vi gir barna et sunt og variert kosthold. Og følger helsedirektoratets anbefalinger i forhold til mat. Vil vil at barna skal ha et naturlig forhold til sunn mat som de vil ta med seg senere i livet. Vi har alternative innslag i forhold til bursdagsfeiringer, som smooties, fruktspyd...osv. Men vi har også kaker og is av og til. Vi har lov til å kose oss av og til og har ikke som mål å være en sukkerfri barnehage.

Når vi er så mye ute og på tur som vi er, er det viktig at små og store får i seg nok energi til dette. Samfunnet har en stor utfordring når det gjelder kosthold i dag. Og kosthold og mat er mer og mer i media.

Forskning viser også at barn som har hatt et sunt kosthold i barndommen ofte velger dette også som voksne. Og med over 3000 måltider i barnehagen pr år. Har vi et stort ansvar for å gi barna gode matvaner.